Hírek

személyre-szabott-horoszkóp-nyomat

Személyre szabott horoszkóp

Személyre szabott, egyedi születésnapi, évfordulós, esküvői ajándékot kereső vagy egyszerűen csak az asztrológia, asztronómia és a csillagok, csillagjegyek iránt érdeklődő vásárlóink figyelmébe ajánljuk személyre szabott horoszkóp nyomatainkat.

személyre-szabott-horoszkóp-nyomat
SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP NYOMAT

A horoszkóp ábrák és számítások készítése évezredes hagyományokra vezethető vissza, egészen az újkorig az asztrológia az asztronómia szerves részeként az elismert tudományok közé tartozott, melyet egyetemeken oktattak. A bolygók és csillagok helyzetének pontos kiszámítása komoly csillagászati és matematikai ismereteket igényelt – ez mára megváltozott, az interneten számos oldal elérhető, ahol az időpont és helyszín megadásával néhány pillanat alatt bárki ingyenesen elkészítheti saját személyre szabott horoszkóp ábráját.

A horoszkóp ábra nem más, mint az égbolton látható égitestekről készült ‘pillanatfelvétel’ egy adott időpontban és adott helyen – még csak az asztrológiában sem kell hinni ahhoz, hogy bárki belássa: ez mindig egyedi, nincs két azonos égkép és két azonos ábra.

Az online programok által készített rajzok elsődlegesen a kiszámított adatok szemléltetésére szolgálnak, így leginkább egy mértani ábrára hasonlítanak – semmi esetre sem olyasmire, amit az ember szívesen nézne például a szobája falára akasztva. Pedig egy művészi grafikával elkészített horoszkóp ábra éppen erre lehet alkalmas: egy adott pillanatnak – legyen az egy születésnap, házassági évforduló, diplomaosztás, cégalapítás vagy bármely különleges határkő egy ember életében, mely számára személyes fontossággal bír – állít emléket, mely mementóként és lakásdekorációként egyaránt szolgálhat.

Ha ilyen személyes, egyedi emléket, ajándékot szeretne magának, szeretteinek, barátainak, ismerőseinek, érdemes megfontolnia, hogy a webáruházban vagy a boltban személyesen is rendelhető horoszkóp nyomatunkat válassza.

születési horoszkóp
MINTA SZÜLETÉSI HOROSZKÓP

A horoszkóp ábra a választott idő és hely szerint egyedileg személyre szabva készül, a fenti grafikával: a Zodiákus 12 csillagjegyével, csillagképekkel és a pontosan elhelyezett bolygókkal a házakban, életfa szimbólummal az ábra közepén és a sarkokban a négy elemet (víz, tűz, föld, levegő) szimbolizáló ornamentikával. A központi életfa motívum alatt és felett elhelyezhető két felirat további személyre szabás lehetőségét kínálja, amivel még egyedibbé teheti az ábrát. A nyomat paszpartuval keretezve, professzionális művészeti minőségben nyomtatva készül.

A nyomat elkészítéséhez a választott pillanat pontos adatai (év-hónap-nap-óra-perc és helyszín) szükségesek. Amennyiben az óra-perc nem ismert, természetesen lehetséges a horoszkópot az aznapi déli időpontra igazítani, vagy tetszőlegesen az aszcendenst (a horizonton felkelő csillagjegyet) megadni –  ebben az esetben ugyan a horoszkóp asztrológiailag nem lesz pontos, de az ábra szimbolikus értelemben, mementóként ugyanúgy működik.

Az online felületen leadott rendelés esetén emailen felvesszük Önnel a kapcsolatot, ekkor van módja megadni a horoszkóp ábra személyes adatait és a kívánt feliratokat. Ezek egyeztetése után véglegesítjük a rendelést.
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ezen termékünk a 45/2014. (II.26.) 29.§ (1) c) kormányrendelet értelmében egyedi terméknek minősül, így a rendelés véglegesítése után nincs mód a rendeléstől való elállásra.

További asztrológiai témájú nyomataink – az egyes csillagjegyekhez készült grafikák ill. a Zodiákust ábrázoló nyomat – ezen a linken elérhetők.

 

Virágok, gyümölcsök és dísznövények Jáva szigetéről

Az antikvárium kínálatába frissen felvett reprint botanikai nyomatok között egyik sorozatunk igazi ritkaság: Madame Berthe Hoola van Nooten holland származású művésznő munkája 1863-ban jelent meg Brüsszelben. A különlegesen szép grafikájú rajzok a művésznő többéves jávai tartózkodása alatt készültek, a sziget gyümölcseit, virágzó fáit, dísznövényeit ábrázolják.

A negyven színes illusztráció a nálunk is ismert gyümölcs és virágfajok, dísznövények – kakaó, mangó, papaya, banán, mikulásvirág, tarkalevél (Caladium), pletyka, (tradescantia) – mellett számos hazánkban ismeretlen, egzotikus fajtát ábrázol finom morfológiai részleteikkel együtt.

A sorozat összes rajza megtekinthető és reprint nyomatként megrendelhető ezen a linken.

Több száz különleges vintage botanikai és zoológiai illusztráció!

Antikváriumunk régóta foglalkozik vintage nyomatok, metszetek, litográfiák értékesítésével. A témakörök között a régi botanika és zoológiai illusztrációktól a ritkaságnak számító múlt század eleji divat témájú nyomatokig sok minden előfordul – a legkedveltebb témákat sokan keresik ajándéknak, lakásdekorációnak. Sajnos a fellelhető eredeti nyomatok száma – érthető módon – véges, így az utóbbi időben többször előfordult, hogy vásárlóink hiába kerestek az elképzeléseiknek megfelelő nyomatot kínálatunkban.

Örömmel tudatjuk, hogy a webáruházban augusztus végétől több száz különleges, vintage illusztráció kitűnő minőségű reprint nyomata elérhető! Egyelőre a leginkább keresett és közkedvelt botanikai és zoológiai nyomatok – páfrányok, fenyőfélék, fűfélék, liliomfélék, gombák, lepkék és pillangók, tengeri állatok, kagylók és csigák, halak, polipfélék – feltöltésére koncentráltunk, de hamarosan bővül a választék virágokkal, gyümölcsökkel, dísznövényekkel stb.

Egy kis ízelítő a kínálatból:

A nyomatok közül korlátozott mennyiségben a bolt kínálatában is tartunk választékot, szeptembertől érdemes benézni! Igény szerint paszpartu az online felületen és a boltban is rendelhető a képekhez.

A webáruház aktuális kínálata ezen a linken megtekinthető.

EGRESI ZSUZSA EREDETI RÉZ- ÉS CINKKARCAI A WEBÁRUHÁZ KÍNÁLATÁBAN

Egresi Zsuzsa grafikáinak álomszerű, aprólékosan kidolgozott részletekkel teli világában mesei alakok, ősi történetek szereplői, legendás lények kelnek életre. A művész eredeti réz- és cinkkarcai mától az antikvárium mellett a webáruház kínálatában is elérhetőek.

A grafikák közül több ünnepi témájú, remek ajándék lehet karácsonyra is!

A bolt kínálatában néhány keretezett példány is elérhető, ezekről szívesen adunk felvilágosítást elérhetőségeinken.

EREDETI GROSS ARNOLD RÉZKARCOK A WEBÁRUHÁZ ÉS A BOLT KÍNÁLATÁBAN

Antikváriumunkban évtizedek óta folyamatosan kaphatók Gross Arnold csodás rézkarcai – a művész jó barátunk volt, gyakran látogatott személyesen üzletünkbe.
A boltban kapható eredeti rézkarcok közül ízelítőként néhányat nemrég feltöltöttünk a webáruház kínálatába is.

Köztük igazi ritkaság az Emlékek kertjének egy korai színezésű példánya és a Tiszapart című monokróm grafika.

A boltban számos további eredeti Gross Arnold rézkarc és fakszimile nyomat kapható, több közülük keretezetten, akár karácsonyi ajándéknak is…A kínálatról szívesen adunk felvilágosítást a bolt elérhetőségein!

francia-art-deco-párizsi-világkiállítás-plakát-1937
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
art-deco-világállítás-plakát-1925-Párizs
art-deco-plakát-tilos-a-dohányzás-holland-vasút
art-deco-cigaretta-hirdetés-reklám-plakát-berény
art-deco-fénykép-kiállítás-poszter-1937
art-deco-hajózási-társaság-plakát-a-híres-négyek-óceánjáró-
art-deco-kerékpár-bicikli-reklám-plakát-oroszlán
art-deco-német-utazási-hirdetés-1938-plakát-sas
André-Renaud-zongoraest-plakát-1929-reprint-nyomat-Colin
dubonnet-cassandre-reklám-plakát-sorozat-art-deco-hirdetés-történet
Cassandre-art-deco-utazási-plakát-L-Atlantique
art-deco-plakát-óceánjáró-Normandie-Cassandre
art-deco-autó-márka-reklám-plakát-bugatti-cassandre
au-bucheron-cassandre-art-deco-díjnyertes-plakát-1925-párizsi-világkiállítás
art-deco-francia-vasúttársaság-vonat-reklám-plakát-cassandre-1927
art-deco-ital-reklám-plakát-cassandre
2-világháborús-civil-légvédelmi-propaganda-plakát
2-világháborús-kötvény-vásárlás-propaganda-plakát
2-világháborús-légierő-toborzó-sorozási-plakát-
2-világháborús-náci-ellenes-orosz-propaganda-plakát
2-világháborús-német-légvédelem-elsötétítés-propaganda-plakát
2-világháborús-propaganda-plakát
sachplakat-szappan-hirdetés-plakát-1948-herbert-leupin
2-világháborús-propaganda-plakát-nővér-képzés
2-világháborús-tengerészeti-sorozó-toborzó-propaganda-plakát
sachplakat-1943-ing-reklám-plakát-svájc-díjnyertes-peter-birkhauser
sachplakat-bata-cipő-reklám-plakát-peter-birkhauser-1952
sachplakat-Binaca-fogkrém-reklám-plakát-niklaus-stoecklin-1945
sachplakat-cigaretta-reklám-plakát-donald-brun-gauloises-1964
sachplakat-bata-cipő-szöcske-reklám-plakát-peter-birkhauser-1946
sachplakat-globus-áruház-reklám-plakát-peter-birkhauser-1942
sachplakat-rádió-reklám-plakát-peter-birkhauser-1945-hegedű
sachplakat-varrófonal-reklám-plakát-macska-donald-brun-zwicky-1951
sachplakat-francia-parfüm-reklám-plakát-1942-peter-birkhauser
sachplakat-svájc-nyaralás-kalap-alois-carigiet-1937
sachplakat-ágybetét-reklám-plakát-vekker-óra-edi-hauri-1943
svájci-stílus-kiállítás-plakát-hans-neuberg-1967
svájci-stílus-tipográfia-hans-fabigan-plakát-1955
tipográf-faipari-kiállítás-reklám-plakát-armin-hofmann-1952
tipográf-fesztivál-reklám-plakát-zürich-müller-Brockmann-1951
tipográfia-amerikai-könyvek-kiállítás-plakát-müller-brockmann-1954-zürich
tipográf-plakát-bécsi-vásár-hans-fabigan-1959
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
tipográf-plakát-lipchitz-szobor-kiállítás-basel-1958-armin-hofmann
American-airlines-new-york-felhőkarcoló-légitársaság-utazási-hirdetés-plakát
cornwall-angol-turisztikai-propaganda-vasút-vonat-havijegy-reklám-plakát
hajózási-társaság-óceánjáró-utazási-hirdetés-plakát
horgászat-nyaralási-hirdetés-amerikai-légitársaság-utazási-reklám-plakát-sorozat
Canada For Game Fish (1939) - Illustration by Thomas Hall
kínai-negyed-turisztikai-propaganda-hirdetés-amerikai-légitársaság-utazási-reklám-plakát-sorozat
közlekedési-propaganda-london-metró-földalatti-reklám-plakát
nagy-korallzátony-halak-pálmafa-tenger-turisztikai-propaganda-utazási-hirdetés-plakát
Német-kisváros-fachwerk-TWA-légitársaság-reklám-plakát
nyaralás-turizmus-propaganda-vitorlás-hajóút-utazási-hirdetés-plakát
unknown title
turisztikai-propaganda-dordogne-párizs-orleans-vasút-vonat-utazási-hirdetés-reklám-plakát
turizmus-francia-riviéra-propaganda-vasúttársaság-utazási-reklám-plakát
turizmus-utazás-hirdetés-TWA-légitársaság-reklám-plakát-zebra-Afrika
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
vadászat-jávorszarvas-turisztikai-propaganda-nyaralási-hirdetés-kanadai-közlekedési-vállalat-utazási-reklám-plakát-sorozat
vasútvonal-vonat-utazási-reklám-plakát
vitorlázás-nyaralási-turizmus-hirdetés-amerikai-légitársaság-utazási-reklám-plakát-sorozat
White-Star-Line-hajózási-vállalat-utazási-hirdetés-plakát-
hajózási-vállalat-1893-reklám-plakát
Nantucket-turisztikai-propaganda-plakát-USA-New-Haven-Railroad-állomás-tó-vitorlások-lovaskocsi
turisztikai-propaganda-plakát-légitársaság-new-england

Régi idők hirdetési plakátjai II. – Az art decotól az 1950-60-as évek utazási plakátjaiig

A két világháború közötti időszakban az egyre gyorsabban iparosodó társadalom túllépett az art nouveau organikus inspirációján. A kor szellemiségének jobban megfelelő új művészeti mozgalmak jelentek meg – kubizmus, futurizmus, dadaizmus, expresszionizmus –melyek jelentős befolyással bírtak a plakáttervezés műfajára is. A plakátok témái is tükrözték a változásokat, az ipari találmányok, közlekedési eszközök hirdetései egyre nagyobb szerepet kaptak.
A társadalmi-iparosodási folyamatokkal egyúttal megindult egyfajta metodikai változás is, a hirdetési plakátok tervezése az illusztrációtól fokozatosan átfordult a tudatos grafikus design felé, Franciaországban, Svájcban, Németországban elindultak az első grafikus tervezői kurzusok.
Az új technokrata korszak szellemét és formai jellegzetességeit jól tükrözi a Rodcsenko, El Liszickij, Klutsis, Sternberg testvérek neve által fémjelzett orosz konstruktivista művészeti irányzat, melynek hangsúlyos, erőteljes vonalai, geometrikus formái, ragyogó színei jelentősen befolyásolták a Bauhaus és De Stijl stílusjegyeinek kialakulását is.

A 20-as évek közepére mindezen szerteágazó modernista irányzatok összeolvadtak egy új nemzetközi művészeti stílusban, az art decoban. Az elnevezést visszamenőleg alkották a 60-as években az 1925-ös párizsi világkiállítás (Exposition Internationale des Arts Décoratifs) nevéből, melyen a korszak jelentősebb irányzatai mind képviseltették magukat.

ART DECO KIÁLLÍTÁSI ÉS REKLÁM PLAKÁTOK

Az art deco eklektikáját jól mutatja, hogy az elegáns, intellektuális képek világában jól megfértek egymás mellett a geometrikus, tiszta formák és az 1922-ben feltárt Tutanhamon sírban talált kincsek hatására újra-felfedezett ókori egyiptomi, görög, latin és egzotikus afrikai, perzsa, azték művészet motívumai. Az új stílus az art nouveau-hoz hasonló sebességgel terjedt végig és vált uralkodóvá Európában és Amerikában egészen a második világháborúig.

A párizsi kiállításon első díjat nyerő Au Bucheron című munkájával vált ismertté mindössze 24 évesen Alphonse Mouron Cassandre, az art deco egyik legnagyobb hatású művésze. Cassandre 50 éves pályafutása alatt több ikonikus plakátot alkotott, melyek stílusa és szemlélete meghatározóvá vált a 20. sz. első felének reklámtervezésében. Az általa tervezett hirdetésekben a tipográfia a grafika része volt (Cassandre 3 saját betűtípust alkotott, melyek a mai napig használatban vannak), a Dubonnet cég számára készített rajzaival pedig ő alkotta meg a plakátsorozat műfaját.

ALPHONSE MOURON CASSANDRE ART DECO REKLÁM PLAKÁTJAI

A második világháborúban a propaganda ismét központi szerephez juttatta a plakátot, bár már a rádióval és a nyomtatott sajtóval megosztva. Ekkorra a legtöbb plakát már offset nyomatként, tömegtermeléssel készült, ez lehetővé tette a fotográfiák használatának általánossá válását a posztereken is.

MÁSODIK VILÁGHÁBORÚS PROPAGANDA PLAKÁTOK

A kőnyomatos plakátok korszakának utolsó fellángolása Svájchoz kötődik. A svájci kormány a 20-as évektől komolyan támogatta a nyomdaipart és a minőségi plakátok készítését, a híres svájci precizitásra jellemző ízlésvilágnak megfelelően kialakult a ’Sachplakat’ stílus, mely a 2. világháború és a korai 50-es évek alatt élte virágkorát. A művészek mindennapi tárgyakról készítettek ikonszerű, gyakran finom humorral átszőtt, vizuálisan elegáns posztereket.

SACHPLAKAT/OBJECT POSTER HIRDETÉSI PLAKÁTOK

Bár a háború után a televízió terjedésével a plakát komoly konkurenciát kapott és szerepe általánosan csökkent hirdetési médiumként, a fogyasztóképes népesség gyors növekedése, az ipar és közlekedés ugrásszerű fejlődése és a globális méretű cégek és márkák kialakulása az 50-es évekre mégis a plakáttervezés új felvirágzását eredményezte.

A század közepére a plakátok grafikájában két stílus vált jól megkülönböztethetővé:

A fogyasztói nagyközönségnek szánt plakátok stílusa könnyed volt, élénk színek és játékos motívumok, a grafikai és tipográfiai megoldások gazdagsága, kötetlensége jellemezte.

A nemzetközi tipográf avagy svájci stílust egyszerű betűtípusok és elemek, szigorú geometrikus formák, átgondoltság, grafikus illusztráció helyett gyakran modern fényképek, absztrakt ábrák alkalmazása jellemezte. A stílus kialakulására jelentős hatással volt a Bauhaus irányzata és Jan Tschichold forradalmi ‘Új tipográfia’ c. munkája (1928) a betűtípusok használatáról és a modern design elveiről.

NEMZETKÖZI TIPOGRÁF avagy SVÁCI STÍLUSÚ REKLÁM PLAKÁTOK

Számos nagyvállalat grafika és tipográfia alapján jól felismerhető sorozatokat készíttetett, melynek egyes plakátjai gyakran évtizedes periódus alatt, folyamatosan jelentek meg, arculatot társítva a termékekhez és szolgáltatásokhoz.

Az 50-es 60-as évek korszakára jellemző egy sajátos hirdetési szegmens erőteljes fejlődése.
A hajózási- és vasúttársaságok reklámjai az 1900-as évektől jelen voltak a hirdetési plakátok között. A század első felében a társadalom átalakulásával és a közlekedés technikai fejlődésével párhuzamosan az utazási szokások is fokozatos átalakultak, szélesedett a szolgáltatásokat igénybe vevők köre és változott az utazások célja is. A nyaralás az 50-es évekre egyre általánosabbá vált a szélesebb társadalmi rétegekben, egyúttal a repülés technikai fejlődése elérhetővé és megfizethetővé tette távoli úticélok elérését, így az utazási hirdetések száma és szerepe jelentősen megnőtt.

A kezdeti időkben a hirdetési plakátok többnyire egy-egy ikonikus óceánjárót, vonatjáratot ábrázoltak és népszerűsítettek, majd a plakátok grafikája a közlekedési eszközök helyett egyre inkább a járatok célállomásának földrajzi-természeti-kulturális-építészeti jellegzetességeire koncentrált. Üdülési helyszínként gyakran nagyobb tájegységeket vagy a szabadidő eltöltésének módjait (kirándulás, vadászat, horgászat, vitorlázás, strandolás) népszerűsítették, így az egyszerű utazási hirdetések helyébe lassan a turisztikai propaganda összetettebb műfaja lépett.

UTAZÁSI ÉS TURISZTIKAI PROPAGANDA PLAKÁTOK

 

A post első része ide kattintva olvasható.

 

IDE KATTINTVA MEGTEKINTHETI WEBÁRUHÁZUNK PROFESSZIONÁLIS MINŐSÉGŰ REPRINT KÍNÁLATÁT!  RÉGI IDŐK HIRDETÉSEI, REKLÁMJAI, SZÍNHÁZI ELŐADÁSOK, KIÁLLÍTÁSOK PLAKÁTJAI! 

abszint-reklám-plakát-párizs-régi-hirdetés
Alfons-Mucha-Biscuits-Lefevre-Utile-1897-szecesszió-art-nouveau-édesség-süti-reklám-plakát-hirdetés
amerikai-acél-vasmű-gyár-hirdetés-plakát-MorrisIronWorks-1840
Fiat-régi-automobil-hirdetés-plakát-1899
Papier a Cigarettes Job
Le-Réve-balett-előadás-hirdetés-párizs-plakát
Magyar-hölgyek-zenekar-koncert-Hajnalka-Thuoldt-plakát-Jules-Cheret
Nizza-1910-aviátor-találkozó-repülés-hirdetés-plakát
revü-léghajó-reklám-plakát-1884
Toulouse-Lautrec-Moulin-Rouge-plakát-1891-Párizs
Toulouse-Lautrec-revü-plakát-párizs
Alfons-Mucha-Theatre-de-la-Renaissance-Sarah-Bernhardt-Gismonda-1894-régi-színházi-előadás-plakát-szecesszió-első-műve-kezdete
Heidsieck-pezsgő-reklám-plakát-1901-régi-idők-Mucha-mulató-szecesszió
Marco-Polo-Theesalon-München-szecessziós-teaszalon-reklám-plakát-1905
Mucha-Flirt-Biscuits-Lefévre-Utile-1899-híres-szecessziós-plakát-hirdetés-flört
Privat-Livemont-Corsets-Bruxelles-szecesszió-belga-art-nouveau-fűző-reklám-hirdetés-plakát
szecessziós-reklám-plakát-Ramsdell-American-Crescent-Cycles-bicikli-hirdetést
szecessziós-színházi-előadás-plakát-hirdetés-Théátre-National-de-lOpéra-Comique-Cendrillon-Massenet
Louis-Theophile-Hingre-Mucha-stílusú-art-nouveau-szecessziós-pezsgő-reklám-plakát-reprint-nyomat
amerikai-földvásárlási-jegy-hirdetés-plakát-iowa-nebraska-1872
Campari-reklám-plakát-brand-hirdetés-art-nouveau-Cappiello
Cappiello-Campari-századelő-vintage-reklám-plakát-bohóc
Cappiello-régi-idők-konyak-reklám-hirdetés-plakát
Leonardo-Cappiello-régi-esernyő-reklám-hirdetés-plakát-vintage
Leonetto-Cappiello-régi-idők-art-nouveau-hirdetés-reklám-plakát-1920
Pernot-abszint-hirdetés-plakát-betiltás-előtt
régi-idők-hirdetései-plakát-poszter-kalap-cappiello
Victoria-Arduino-1922-Leonetto-Cappiello-szecessziós-kávé-reklám-plakát-
zöld-ördög-Maurin-art-nouveau-hirdetés-plakát-reklám
amerikai-polgárháborús-toborzó-plakát-new-york-északi-ír-hadtest
amerikai-polgárháború-toborzó-mozgósító-sorozási-önkéntes-plakát
angol-szappan-reklám-plakát-1880
antik-vintage-régi-könyv-hirdetési-plakát-ausztrália-1870
politikai-szónoklat-hirdetési-plakát-montréal-1847
első-nyomtatott-reklám-hirdetés-plakát-Anglia-1547-könyv-William-Caxton
gustav-klimt-első-bécsi-szecesszió-kiállítás-plakát-poszter-art-nouveau
henry-van-der velde-1898-belga-art-nouveau-szecessziós-plakát-hirdetés
Itália-olasz-opera-előadás-hirdetés-puccini-tosca-szecesszió-art-nouveau
Josef-Maria-Auchentaller-lottó-sorsolás-plakát-német szecesszió
Koloman-Moser-bécsi-szecesszió-reklám-plakát-naptár-art-nouveau
Koloman-Moser-bécsi-szecesszió-reklám-plakát-színházi-előadás-art-nouveau
Peter-Behrens-német szecesszió-art-nouveau-AEG-izzó-reklám-plakát-hirdetés
régi-amerikai-kerékpár-bicikli-reklám-plakát-1886
skót-szecesszió-skócia-glasgow-művészeti-mozgalom-art-nouveau-plakát-poszter-kiállítás
Stearns-bicikli-reklám-plakát-amerika-art-nouveau-hirdetés-régi
deutcher-werkbund-német-szecesszió-art-nouveau-reklám-hirdetés-plakát-aeg-izzó-peter-behrens
amerikai-első-világháborús-propaganda-toborzó-sorozó-hirdetés-plakát
angol-első-világháborús-propaganda-lövész-toborzó-sorozó-hirdetés-plakát
angol-első-világháborús-propaganda-tengerészeti-toborzó-sorozó-hirdetés-plakát
első-világháborús-propaganda-plakát
osztrák-első-világháborús-propaganda-plakát
szovjet-propaganda-plakát
lenin-szovjet-propaganda-plakát-1924
kanadai-első-világháborús-propaganda-plakát

Régi idők hirdetési plakátjai I. – A kezdetektől az első világháborúig – La Belle Époque

A plakát, mint írott hirdetési-hírközlési forma feltehetően az 1500-as évek közepe táján jelent meg Európa nagyvárosaiban.  Ekkorra a nyomtatás feltalálása lehetővé tette az írott szövegek tömeges sokszorosítását és terjesztését, így az írás-olvasástudás a polgárok körében lassan általánossá vált annyira, hogy a plakát a század második felére fokozatosan átvehette a sarki kikiáltó szerepét. Ezeken az első, fekete-fehér plakátokon nagyobbrészt szöveges tartalom jelent meg, a kormány vagy az uralkodó kiáltványaitól Shakespeare darabjainak előadásaiig bármit hirdethettek.

Bár a források szerint nyomtatott hirdetés már 1477-ben készült Angliában (William Caxton, az első angliai nyomda alapítója készítette saját könyvének reklámozására), a papír és a nyomtatás használata sokáig nem volt általános, a 18. század végéig többnyire metszett fa vagy fémtáblákat használtak, kevés színnel.

NYOMTATOTT PLAKÁTOK A HÁROMSZÍNES LITOGRÁFIA ELŐTTI KORSZAKBÓL

A mai értelemben vett hirdetési plakát igazi fejlődése a vizuális kommunikáció eszközeként a 19. század elején indult meg. Bár a kőnyomat-készítést (litográfia) már 1796-ban feltalálták, kezdetben túl lassú és drága volt a tömeges gyártáshoz. Ez változott meg alapvetően az 1870-es években, amikor Jules Cheret feltalált egy három színnel dolgozó litográfiai eljárást, ami lehetővé tette három különböző színű – többnyire vörös, sárga és kék – kőnyomat gondosan egymásra elkészített kombinációjaként a szivárvány összes színének előállítását, immár rövid idő alatt és gazdaságos feltételekkel.  Bár az eljárás bonyolult volt, a színek és textúra olyan intenzitását eredményezte finom átmenetekkel és részletekkel, melyeket más eljárás nem tett lehetővé azóta sem.

A nyomdatechnikai korlátok elhárulása mellett két másik tényező játszott szerepet a hirdetési plakát ugrásszerű fejlődésében: a közterületeken megszűnt a legtöbb országban korábban általános cenzúra, valamint a fogyasztási cikkek piaci tömegtermelésének erőteljes megindulásával egyre fontosabbá vált e termékek reklámozása a növekvő városi lakosság körében. Így végül a feliratok és képek kombinálásának igényes kivitelű és gazdaságos megoldása lehetővé tette a nyomtatott poszter elterjedését a modern kori hirdetésben.

Az új technológiával a plakát hamarosan a művészet új ágává nőtte ki magát, melynek központja Párizs volt. 1891-ben Henri de Toulouse-Lautrec híres első plakátja, a Moulin Rouge, a poszterek minőségét művészi szintre emelte és valóságos ’plakát-mániát’ indított el.  Az 1890-es évektől az első világháborúig (La Belle Époque) egymást érték a poszter kiállítások, virágkorát élte a plakátkereskedelem. Maga Cheret, aki tehetséges művész is volt, több mint 1000 plakátot alkotott 30 éves pályafutása alatt.

REKLÁM PLAKÁTOK A ‘BELLE ÉPOQUE’ KORSZAKBÓL

1894-ben Alfons Mucha cseh festő elkészítette a Gismonda színházi előadásának plakátját, mely a kor ünnepelt sztárját, Sarah Bernhardot ábrázolta a szerepben – ezzel megalkotta az art nouveau (szecesszió) néven elterjedő stílus első mesterművét.

Bár a Mucha neve által fémjelzett jellegzetes grafikai stílus az 1900-as évek elejére a másolás és ismétlés eredményeként dinamizmusát vesztette, az art nouveau az első világháborúig uralkodó maradt a nemzetközi művészeti mozgalmakban. Az eredeti szecessziós stílusjegyek az évtizedek alatt fokozatosan átalakultak, jellemzően az egyszerűsödés és a geometriailag rendezettebb formanyelv és szerkesztésmód irányába.

Fontos megjegyezni, hogy a plakát, mint műfaj, nem csak a képalkotás stílusára, hanem a tipográfia fejlődésére is komoly hatással volt. Mivel a hirdetések szövegének távolról is jól olvashatónak kellett lenni, jelentősen átalakultak a korábban használt betűstílusok is.

SZECESSZIÓS REKLÁM PLAKÁTOK A SZÁZADFORDULÓ KÖRNYÉKÉRŐL

1901-ben Toulouse-Lautrec meghalt, Mucha és Cheret pedig munkáiban mindinkább a festészet felé fordult. Helyükre egy fiatal olasz karikaturista, Leonetto Cappiello lépett, aki a szecesszió aprólékos, túlburjánzó részletessége helyett egyszerű, gyakran vicces vagy bizarr képeket alkotott. Ezek a plakátok a hirdetett termékhez arculatot társítottak, képesek voltak egy forgalmas utcán is megragadni a néző figyelmét, így Cappiello tulajdonképpen a ’brand’ megalkotásával a modern hirdetés atyjának tekinthető.  Stílusa dominálta a párizsi plakát-művészetet egészen A. M. Cassandre első, 1923-as art deco poszteréig.

ART NOUVEAU REKLÁM PLAKÁTOK – CAPPIELLO

Az art nouveau mozgalmon belül a nemzetközi kereszteződés ellenére kialakultak jellegzetes nemzeti stílusjegyek is. A holland stílus jellemzően visszafogottabb, rendezettebb, az olasz a drámaibb, hatásosabb elemeket kedvelte.  Skóciában a Glasgow School, Ausztriában a bécsi szecesszió, Németországban a Deutscher Werkbund stílusát az organikus, íves formák és díszítőelemek helyett a funkcionalistább, geometrikus struktúra és vonalak jellemezték. A német plakátstílus minimalizált naturalizmusa, mely a hangsúlyt a tiszta, egységes színekre és formákra helyezte, a következő lépés volt a modern absztrakt vizuális nyelv megteremtése felé.

A különböző országokban nem csak a plakát stílusa, hanem jellegzetes témái is mutattak helyi sajátosságokat. A kulturális és társadalmi környezetnek megfelelően a franciáknál kávézó és kabaré, az olaszoknál opera és divat, a spanyoloknál fesztivál és bikaviadal, a németeknél vásárok és kereskedelem, a briteknél és amerikaiaknál irodalmi folyóiratok, kerékpár és cirkusz a leggyakrabban ábrázolt témák.

SZECESSZIÓS NEMZETI STÍLUSJEGYEK ART NOUVEAU REKLÁM PLAKÁTOKON

Az első világháború alatt a plakátgyártás virágzott szerte a világban, fő témája a propaganda: csak az Egyesült Államokban kb. 2500 plakátot nyomtattak, cca. 20 millió példányban, mindössze két év alatt. Ebben az időszakban fedezte fel a műfajt Oroszország is, Lenin és követői is sikeresen használták propaganda célokra – a plakát innentől kezdve a háborúk, és később a hidegháború évei alatt is általánosan alkalmazott stratégiai fegyverré válik.

SOROZÓ ÉS PROPAGANDA PLAKÁTOK AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ IDEJÉN

(folytatás következik)

 

IDE KATTINTVA MEGTEKINTHETI WEBÁRUHÁZUNK PROFESSZIONÁLIS MINŐSÉGŰ REPRINT KÍNÁLATÁT!  RÉGI IDŐK HIRDETÉSEI, REKLÁMJAI, SZÍNHÁZI ELŐADÁSOK, KIÁLLÍTÁSOK PLAKÁTJAI! 

Több száz könyv a szépirodalom kategóriában

A héten végre megkezdtük a szépirodalom kategória feltöltését is, egyelőre mintegy 650 könyv került fel a webshop választékába. Természetesen ez a bolti árukészletünknek csak töredéke, ezért továbbra is érdemes telefonon vagy emailben érdeklődni egy-egy kötet meglétéről.

Különösen igaz ez a kiadói és szerzői sorozatokra, életmű és tematikus kiadásokra, mivel legtöbb esetben a sorozatoknak csak néhány kötetét töltöttük fel, hogy a választékot jelezzük. Például az Akadémiai Kiadó Jókai összes sorozatából a webáruházban jelenleg szereplő néhány mű mellett a boltban további cca. 40-50 kötetünk van, ezeket igény esetén gyorsan elérhetővé tudjuk tenni az online felületen is.

Egyelőre zömében a prózai művek közül válogattunk, régi és kortárs, magyar és külföldi írók könyvei közül egyaránt. A keresettebb, népszerű könyvek (pl. Esterházy Péter, Vámos Miklós, Szerb Antal, Robert Merle, Günter Grass, Bohumil Hrabal művei) mellett Gárdonyi Gézától Karinthy Frigyesig magyar klasszikusokat és ritkábban elérhető kiadásokat is találhatnak a készletben, mint a halinás Nyírő sorozat, az Orwell életműsorozat, a centenáriumi Jókai sorozat, vagy a háború előtti Oscar Wilde és H. G. Wells sorozatok .

Terveink szerint az online készlet bővítését a metszetekkel, nyomatokkal, papírrégiségekkel, számolócédulákkal folytatjuk.

Minerva Antikvárium porcelán bagoly régi könyvek online

Elindult a Minerva Antikvárium webáruháza!

Kedves Vásárlóink, Barátaink!

Régóta terveztük, hogy az antikvárium kínálatát webáruházon keresztül is elérhetővé tesszük, így nagy örömmel értesítünk mindenkit, hogy a tervek a múlt héten végre valósággá váltak: megnyitottunk!

A webáruház kínálata egyelőre természetesen csak töredéke a boltinak, de a készlet naponta bővül az új feltöltésekkel – érdemes figyelemmel kísérni az újonnan felkerülő termékeket, hiszen nyitási akciónkban rengeteg könyv 20 % kedvezménnyel kapható.

Jelenleg főként a könyvek feltöltésével foglalkozunk – a történelem, krimi-kalandregény, vallás, filozófia, szakácskönyv és gasztronómia, gyermekkönyvek és ifjúsági irodalom kategóriákban máris több száz könyv szerepel – de hosszabb távon tervezzük az üzletünkben kapható metszetek, térképek, képeslapok és számolócédulák, valamint antik holmijaink, ékszereink, üveg és porcelán kínálatunk elérhetővé tételét is.

Minerva Antikvárium porcelán bagoly régi könyvek online

A megszokott szakértelemmel és odafigyeléssel várjuk
minden kedves régi és új vásárlónkat az online felületen is!